Juuth.nl is verhuisd!

Je wordt binnen enkele seconden doorgestuurd, tot zo! (Word je niet doorgestuurd? Bezoek dan
http://juuth.nl)
.






Juuth rent




"Mogen wij een levensgroot billboard met de tekst 'Rij Veilig' in uw keurig aangeharkte tuintje plaatsen?" vroegen de onderzoekers aan de nietsvermoedende buurtbewoners van een Amerikaande voorstad. "Tuurlijk!" riep 17% van hen, "Ga je gang."

Sympathiek, en vast voldoende om de buurt veiliger te maken voor overstekende schooljeugd, maar... dat kan beter, dachten de onderzoekers.

Een vergelijkbare voorstad, dezelfde vraag. Nieuwe uitkomsten: maar liefst driekwart van de bewoners gaat akkoord met het billboard. Het verschil tussen de eerste, tamelijk welwillende, en de tweede, superenthousiaste groep? Een klein stickertje in het keukenraam.

De onderzoekers, zo las ik in het boekje YES! - 30 secrets from the science of persuasion, hadden bij de laatste groep wat voorwerk gedaan. Ze hadden alle huiseigenaren van de buurt een week eerder gevraagd om een mini-stickertje op hun keukenraam te plakken met dezelfde tekst: Rij Veilig. Vrijwel iedereen had dit gedaan. Toen de onderzoekers later terugkwamen met het billboard-verzoek, waren de bewoners zichzelf inmiddels gaan beschouwen als 'veilig-rijden-voorstanders', en kennelijk paste voor driekwart van hen een levensgroot billboard in de tuin prima in dat plaatje.

De auteurs van mijn boekje halen Confucius aan: "A journey of a thousand miles begins with the first step." Dat heb ik maar eens heel letterlijk genomen. Hoe vaak had ik al niet mijn sportschoenen aangetrokken en het op een lopen gezet, om na twee trainingen met een blessure en gedemotiveerd thuis te zitten? Ik ben geen loper, dacht ik dan, en wist mezelf aardig te overtuigen.

In bovenstaand figuurtje zie je dat er iets veranderd is. Inmiddels ren ik met gemak 20 minuten achtereen, wandel ik nog 40 minuutjes vrolijk up-tempo door en kan ik doorgaans niet wachten tot mijn rustdag voorbij is... ik ben een renner!

Zo'n tien weken ben ik nu aan het opbouwen. Van '1 minuut rennen, 2 minuten wandelen' naar 20 minuten rennen. Over een week verwacht ik de 30 minuten vol te maken, en dan heb ik mijn doel bereikt. Hoe? Met mijn eigen variant op de keukenraamsticker: een loopschema in Google dat begon met de mini-uitdaging van 1 minuut hardlopen, 1 keer per dag.

1 opmerking:

Saar zei

Hey Juuth,
Wil de nike-site wel bekijken, maar mijn computer is te langzaam. Zal kijken of het met Ilya's computer wel lukt!