Juuth.nl is verhuisd!

Je wordt binnen enkele seconden doorgestuurd, tot zo! (Word je niet doorgestuurd? Bezoek dan
http://juuth.nl)
.






Rozemarijnsoep met Ansjovisstengels




Laatst was ik op een ouderwets tuinfeestje, hartstikke leuk. Er was een picknicktafel, een hangmat, een grote moestuin, een rekstok waarop ik nog eens mijn oude turnkunsten kon oefenen... Onze vrienden hadden zich flink uitgesloofd om allerlei heerlijks op tafel te zetten. Fijn hoe welkom je je dan voelt! Op dit feestje is het idee ontstaan voor de ansjovisstengels. Anders dan die van jou, Frans, maar bijna net zo lekker!

Het is geloof ik vloeken in de kerk, maar voor de soep gebruik ik lekker een bouillonblokje. Van tuinkruiden. Gebruik 2 blokjes voor 2 liter water, dus de helft van wat er op het pakje staat. Je zult de soep nog wat inkoken, en de meeste smaak komt straks natuurlijk van de rozemarijn. Voor 4 borden:

Fruit 1 gesnipperde ui, 2-3 teentjes knoflook en ca 40 cm gekneusde takjesrozemarijn in een scheutje olie. Neem de rozemarijn even uit de pan, voeg 1-2 eetlepels bloem toe, blijf goed roeren en schuiven. Bak het mengsel lichtjes, maar laat het niet kleuren. Voeg daarna rustig de bouillon toe, ca 2 liter. Doe de rozemarijn weer terug in de pan. Laat rustig inkoken gedurende een uurtje, roer af en toe door.

Verwarm de oven voor volgens de aanwijzingen op de verpakking van het bladerdeeg. Neem per persoon 1 ansjovisfiletje en snijd de visjes in heel kleine stukjes. Rol per persoon 1 plakje bladerdeeg uit tot het half zo dik is als toen je begon. Snijd in repen van ca 4 centimeter. Verdeel de ansjovisstukjes in de lengte over het midden van het bladerdeeg en vouw de reepjes dubbel. Bestrijk de reepjes licht met wat geklutst ei. Bestrooi met peper. Bak ze in de oven.

Zeef ten slotte de soep. Dien op met de ansjovisstengels en een takje rozemarijn.

1 opmerking:

robert zei

Goeie genade! Het water loopt me in de mond! Vooral die ansjovisstengels spreken tot mijn verbeelding. Gedipt in die kruidige zachtsmakende soep is de smaaksensatie van ongekend raffinement.
Een grappige variant op dit thema maakte ik eens met de zoute soepstengel van Albert Heijn, die je natuurlijk ook zelf kunt maken naar jouw recept. Rol om één punt van de stengel een plak gerookte zalm en dip de stengel met zalm in met bieslooksnippers verrijkte koude crème-fraîche. 't Is een mondvol, maar je wordt gek van vreugde. Naspoelen met Gewürztraminer.