Juuth.nl is verhuisd!

Je wordt binnen enkele seconden doorgestuurd, tot zo! (Word je niet doorgestuurd? Bezoek dan
http://juuth.nl)
.






Wat te Doen bij Vlam in de Pan?



En dan ineens sta je daar: heel rustig proberen te blijven en op kalme toon met elkaar overleggen wat je nu moet doen om de ramp te voorkomen, terwijl het vuur aan je afzuigkap begint te likken.

Van de week ging ik in het kader van het Foodlogevent aan de slag in de keuken. Portobello met madeira, tijm en citroenrisotto had ik bedacht, met onder meer een paar mooie gefrituurde wortellinten om het gerecht mee op te maken. In een steelpannetje verwarmde ik een laag olie van 2-3 vingers hoog, deksel op de pan.

Ik moet me in de tijd hebben vergist. Ik wil checken hoe ver de olie is, til het deksel op en met het geluid van een windstoot slaat de vlam er in. Het deksel laat ik achter het pannetje vallen, ik kan er niet meer bij. Het brandt rustig en alleen in het pannetje, maar de vlam groeit zienderogen en over 10 seconden hebben we een enorm probleem, want daar zijn de afzuigkap en keukenkastjes.

De rookmelder begint enorme herrie te maken, Marco roept dat hij de brandblusser gaat halen. Dat lijkt mij geen goed idee; vet en water gaat niet samen. Ik wil een deken over de pan gooien, maar durf het niet want ik weet niet hoe brandbaar zoiets als een dekbed juist is. De vlammen komen steeds hoger, er moet iets gebeuren.

Marco en ik wonen in een stadsappartement, in een hoog huis waar nog negen andere mensen wonen. Ik moet er niet aan denken dat dit verkeerd zou zijn afgelopen.

Met een ovenhandschoen heb ik het pannetje bij de steel gepakt. Heel rustig ben ik gaan lopen met het pannetje, de kamer uit, de gang op, de trap af. Het vuur kwam inmiddels meer dan een meter hoog, toen ik de voordeur door ging kwam het vuur tot bij de deurpost. Op straat schrokken een paar voorbijgangers zich een hoedje, een volle stadsbus remde af om te kijken wat er aan de hand was. Ik heb het pannetje laten uitbranden, terwijl langzaam de schrik over me heen kwam.

Hier is het enige juiste om te doen bij vlam in de pan:

1. Blijf rustig;
2. Draai de warmtebron uit;
3. Pak een deksel en leg dit van je af over de pan. Laat lang liggen;
4. Heb je geen deksel, pak dan een branddeken en leg deze over de pan;
5. Kan of lukt dit allebei niet, maak dan dat je wegkomt;
6. Zodra je veilig bent, bel je 112.

Hier is wat je nooit moet doen bij vlam in de pan:

- Gebruik geen water om het te blussen: je zult het brandende vet alleen maar verspreiden!
- Zet geen spuit of slang op de pan: het brandende vet zal opspatten of de pan kan omvallen en de brand verspreiden.
- Ga niet met je pan aan de wandel: er is het risico dat je struikelt. Je neemt bovendien het vuur mee de vluchtroute in.

Hier vind je betrouwbare info over (brand)veiligheid in de keuken: veiligheid.nl

In mijn geval is het goed gegaan, ik ben blij dat ik het vuur m'n huis uit heb gekregen. Ik ben dankbaar voor een goede les zonder desastreuze gevolgen. Mijn eerstvolgende keukenaanschaf zal absoluut een blusdeken zijn.

Komende maand doe ik zeker weer mee met het Foodlogevent! De Citoen-TijmRisotto met Portobello en Madeira houden jullie tegoed.

2 opmerkingen:

Excellent-eten zei

Jeetje dat is me nog eens een verhaal! Gelukkig dat het zo goed is afgelopen! En meteen een goede waarschuwing voor iedereen dat je altijd allert moet blijven als er vuur in het spel is.

Wel heel erg zonde van het gerecht dat je wilde maken, want als grote risotto fans zijn we heel erg beniewd naar het uiteindelijke resultaat!

Unknown zei

Oh dear, oh dear. Goed verhaal, ik krijg de adrenalientjes als ik 't lees.